Siirry pääsisältöön

Odottavan aika on pitkä

Kevät 2016 oli kohtuullisen hyvää aikaa. Oppilaat, jotka olivat tammikuussa minun silmissäni yksi mustatukkainen vakavailmeinen Mohammad, eriytyivät omaksi itsekseen. Aloin erottaa paitsi nimiä myös oppilaiden luonteenpiirteitä, tietoja ja taitoja. (Opettajakielellä puhutaan oppilaantuntemuksesta.) Ja se opiskelun riemu! Opettajaurani aikana olen opettanut monenlaisia oppilaita, mutta en koskaan näin sitoutunutta joukkoa.

Oppilaat myöhästyivät erittäin harvoin. Yleensä ovi kävi puoli tuntia ennen koulun alkua. Kukaan ei lintsannut ja minua puhuteltiin Opettajaksi. Isolla O:lla. En kuullut koko keväänä luokassa yhtään vittua, mikä on nykykoulussa aikamoinen saavutus. (V-sanasta kirjoitan jossakin toisessa kirjoituksessa vähän lisää…) Intoa voitaneen selittää sillä, että osa kävi koulua ensimmäistä kertaa. "Opettaja, kun ei osaa lukea, on sokeampi kuin sokea." Toisaalta elämä vastaanottokeskuksessa on raskaampaa kuin äkkiseltään voisi kuvitella. Pojat halusivat sieltä pois heti kun mahdollista, joten aamutoimissa ei paljon vitkasteltu.

Oppilaat opiskelivat ja minä opetin. Samaan aikaan odotimme yhdessä ja erikseen. Kaikilla oli turvapaikanhakuprosessi kesken. Osa odotti aikaa Migrin haastatteluun, osa  oli siellä jo käynyt. Alkuperäisen aikataulun mukaan kaikkien haastattelujen piti olla tehty alkusyksystä 2016 eikä päätöksissä pitänyt kestää kauan. Kaikki olivat väsyneitä, mutta luokassa oli silti hyvä henki. Ja odotus. Kaiken takana oli odotus.

Oppilas A osoittautui supliikkimieheksi, jonka puheenlahjat olivat samaa sarjaa savolaisen torikauppiaan kanssa. Kirjoittaa hän ei osannut. Oppilas B oli täydellinen herrasmies, joka avasi ovet, kantoi tavarat ja siivosi muidenkin sotkut. Hän ei lukenut eikä kirjoittanut. C oppi kieltä ilmiömäistä vauhtia ja hänen kanssaan kertasimme 7. luokan matematiikkaa. D taas oli paras tanssija ja ammattihitsari , jonka silmät vetistivät auringossa, koska suojalaseitta hitsatessa niistä oli tullut valonarat. Koulusivistys puuttui häneltäkin. Oppilas F tiesi historiasta enemmän kuin ikätoverinsa perusopetuksen puolella ja haki kirjastosta koko ajan lisämateriaalia suomen opiskelun tueksi. Ja sitten tuli toukokuu 2016 ja Maahanmuuttovirasto julkaisi raporttinsa Afganistanin, Irakin ja Somalian turvallisuustilanteesta. Viraston mukaan Afganistaniin on turvallista palata. Aamulla kaikki oppilaat olivat hiljaa.

Oppilas, joka oli kotoisin Kunduzin alueelta Afganistanista, ei ollut kuullut perheestään sitten syksyn 2015. Kotona ei ollut puhelinta ja numero, joka hänellä oli jollekin naapurille, oli lakannut toimimasta. Haastattelussa hänen ikänsä kyseenalaistettiin. Häntä pyydettiin toimittamaan tazkira eli afganistanilainen henkilöllisyystodistus, jolla olisi voinut todistaa ikänsä. Sattuneesta syystä sellaista ei ollut saatavilla. Hänet ja moni muu pojista lähetettiin ikätestiin, jonka tarkoitus oli selvittää hakijan kalenteri-ikä. Asia oli tärkeä sekä nuorille että Maahanmuuttovirastolle, mutta päinvastaisista syistä.

Alle 18-vuotias saisi Suomesta todennäköisesti oleskeluluvan ainakin vuodeksi ja yli 18-vuotias saisi suurella todennäköisyydellä negatiivisen päätöksen hakemukseensa.  Suoraan sanottuna meistä näytti ja tuntui siltä, että Migrin tehtävä ei ollut selvittää suojelun tarvetta vaan etsiä syitä negatiivisen päätöksen tueksi. Täysi-ikäinen voi palata kotiin vaikka vanhempia ei tavoiteta. Vanhempia taas ei tavoiteta, koska maassa on täydellinen kaaos. Maahanmuuttoviraston mukaan sinne voi silti palata.

Yksi oppilas tuli kouluun silmäkulma auki. Hän oli nukkuessaan tippunut sängystä ja kolhinut otsansa pöydän kulmaan, koska yritti puolustautua vainoajilta. Toinen epäili olevansa hullu, sillä yö toisensa jälkeen toistuvissa painajaisissa tutut ja tuntemattomat ihmiset ahdistelivat häntä ja yrittivät tappaa hänet. Huonekaverit eivät saaneet pojan huudolta nukutuksi ja yksi vaihtoi huonetta, koska painajaisia näkevä huonekaveri pelotti häntä. Kolmas alkoi kuljettaa rukousnauhaa mukanaan, koska meistä maanpäällisistä ei ollut enää turvaksi. Kirkkokonsertissa oppilaat nukahtivat. Bussissa oppilaat nukahtivat ja joskus tunnilla joku saattoi nukahtaa. En heitä juuri herätellyt – nukkuivatpa edes jossakin.

Ensimmäiset turvapaikkapäätökset tulivat kesällä ja syksyllä 2016. Nyt minun luokassani istui poikia, joista osalla oli turvattu tulevaisuus ja viereisessä penkissä istui toinen, jolta oli viety toivo. Samaan aikaan osa nuorista odotti vielä pääsyään ensimmäiseen haastatteluun. Tunnelma luokassa oli varsin alakuloinen. Opiskelu jatkui, mutta yhä useampi toivoi, että opettaisin englantia. Sitä tarvittaisiin, jos joutuisi taas lähtemään. Osa nuorista kyseli Saksasta ja sen tilanteesta. Kanada ja Australia kuvattiin maahanmuuttajan paratiisina. Yritin toppuutella ja kertoa faktoja: ”Katsotaan nämä kortit nyt ensin. Saksa palauttaa sinut Suomeen. Australiaan ei pääse mitenkään. Ehkä tulee uusi raportti. Ehkä Afganistanissa alkaa avoin sota(!) ja saat jäädä. Älä luovuta.”
 
Vaikutti siltä, että se arki, jonka kanssa me elimme ja se totuus, joka oppilailla oli omasta kotimaastaan, ei ollut Suomen valtion tunnustamaa arkea ja totuutta. Lopulta en keksinyt muuta kuin että kirjoittaisimme kirjeen kansanedustajille.

Kommentit

Suosituimmat

Musta nauha

  Minä en lahjoittanut uuden lastensairaalan rakentamiseen rahaa, enkä ole ostanut Roosa-nauha tuotteita. Taustalla on ajatus siitä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa tällaiset asiat verovaroista. Minun sairauteni on harvinainen. Jopa niin harvinainen, että sille ei ole löytynyt nimeä. Se ei ole jännittävä, ei tappava, ei yhtäkkinen eikä siinä mielessä järkyttävä. Tämä ei katkaise kenenkään elämää keskeltä yllättäen, vaan on mukana ja ottaa pikku hiljaa enemmän kuin sille haluaisi välttämättä antaa. Harvinaisia, vähän huomiota herättäviä, vähän näkyviä sairauksia on paljon, eivätkä kaikki niistä ole näin "sisäsiistejä" kuin minun sairauteni on ainakin tähän asti ollut. Taudit ovat hankalia, rumia, epämiellyttäviä, raskaita, vaikeita ja ahdistavia. Monet taudit haisevat, näyttävät pahalta ja vaativat muiltakin ihmisiltä paljon. Ne iskevät väärään aikaan väärään ihmiseen väärällä tavalla. Ne eivät ole koskaan tervetulleita, mutta niiden kanssa on pakko elää silloin, kun

Saatanan homo ja valkoisen heteromiehen ahdinko

"Saatanan homo" raikaa koulun pihalla. Sitä säestää höhöttely ja pienten kukonpoikien keskinäinen kisailu ja töniminen. "Vittu, jätkä on ihan vitun homo... Jonne perkele." Nujuaminen jatkuu keskellä koulun käytävää. En millään jaksaisi kuunnella vittua koko koulupäivää, mutta jos ryhtyisi kielipoliisiksi, niin siinä riittäisi sarkaa ihan jokaiselle hetkelle. Sen lisäksi saisi kuunnella kaikenlaista viisastelua asiasta ja asian vierestä. Ehdotukseni oppilaille, että huutaisivat jatkossa pimppiä, jotta muistaisivat mistä puhuvat, ei ole tuottanut hedelmää. Teen siis kuten aina ja puutun muutamaan räikeimpään heittoon ja ajan mölyävää lauman ulos. Harmittaa. Milla Paloniemi: Kiroileva siili Silloin, kun itse olin ala-asteella, kielenkäyttö oli käytävillä siistimpää. Emme voineet huutaa, mitä sattuu, koska siihen puututtiin tiukasti. Rehtori nosti villeimmät takinkauluksesta naulakkoon ja jälki-istuntoa jaettiin kaikista kuulluista perkeleistä. Kerran jouduin va

Sosiaalinen liima, jota myös kulttuuriksi kutsutaan

Eräs ystäväni on juuri saanut väitöskirjansa valmiiksi ja väittelee piakkoin. Väitöstilaisuus ja sen jälkeinen karonkka ovat akateemisen maailman vaalituimpia perinteitä. Suuri akateeminen näytelmä, jossa kaikilla on oma roolinsa, omat vuorosanansa ja käyttäymiskoodistonsa. Kun ystävä viimeksi eilen avasi väitöspäivän kaavaa meille muille, tuli minulle tunne, jota ei oikeastaan aiemmin ole tullut. Paitsi lentokoneessa. Hyvin nuorena tyttönä olin mukana järjestötoiminnassa ja kerran päädyin sen tiimoilta Italiaan. Lentokoneella. Ykkösluokassa. En ollut matkustanut vuosiin lentokoneessa enkä koskaan ensimmäisessä luokassa. En tiennyt lainkaan kuinka toimia. Lennon alussa lentoemäntä toi minulle ja muille ensimmäisen luokan matkustajille kuuman sideharsokäärön. Istuin sen verran edessä, että en voinut seurata, mitä muut tekivät. Olin pulassa ja nolona. Heittelin kuumaa kääröä kädestä toiseen ja yritin kurkkia huomaamattomasti taaksepäin, jotta näkisin, mitä muut sillä halvatun rullalla