Siirry pääsisältöön

"Ei pää kestä, vittu!" ja muita sattumuksia

Kuva täältä:
http://www.qkaasu.com/2008/05/03/paansarky/
Opettaminen on hauskaa - se on yksi hauskimmista asioista, jonka tiedän. Aina se ei mene putkeen ja yleensä se on myös vaikeaa. Mutta silloin, kun kaikki sujuu ja menee suunnitelmien mukaan niin opettaminen on kertakaikkisen mahtavaa. Se tunne, kun oppilas tajuaa vihdoin jonkin hankalan asian, jonka kanssa on  tahkottu pitkään. Mahtavaa! Se tunne, kun oppilas on itse oivaltanut jotakin sellaista, mitä ei häneltä ole edes osannut odottaa. Mieletöntä! Se tunne, kun voit aidosti auttaa oppilasta eteenpäin. Ei voi olla hienompaa! Ja sitten on ne muuten vaan hauskat tai ajattelemaan pistävät jutut.

Suomen kieli on vaikeaa, sanotaan. Ja onhan se. Sattuipa eräänä koulupäivänä, että oppilaat halusivat tietää mitä tarkoittaa "Ei pää kestä." Aloitin lavean selityksen, esittelin synonyymeja ja avasin pään kestämättömyyttä kaikenlaisin esimerkein. Luokka oli yksi suuri kysymysmerkki. Pyrin yksinkertaistamaan ja helpottamaan esimerkkejä, mutta viesti ei mennyt perille. Hämmentyneet ilmeet ja huoneen täyttävä vilkas darinkielinen keskustelu osoittivat, että nyt ei enää kukaan ymmärrä mistään mitään. Pyysin esimerkkitilanteen, jossa fraasia oli käytetty. "Opettaja, kun kaupassa sanon kiitos, myyjä sanoo ei pää kestä."

Yksi oppilas oli onnistunut pääsemään paikalliseen futisporukkaan. Maalin jälkeen poika huusi riemukkaasti "Vittu!". Koskapa vittua kuulee kentällä kovin paljon, hän oli erehtynyt luulemaan, että sana tarkoittaa jotakin sellaista kuin hienosti, hyvä tai mahtavaa. Sanan varsinainen merkitys selvisi kuitenkin vasta ryhmäkodissa, kun työntekijät olivat puuttuneet vitun viljelyyn. Samaan aikaan joka puolella soi Sannin "Että mitähän vittua". Koeta siinä sitten selventää, että milloin sitä vittua on soveliasta käyttää ja missä.

Minun oppilaideni kotimaassa pojat opiskelivat omassa koulussaan ja tytöt omassaan. Suomessa kaikki opiskelevat yhdessä ja koulun käytävillä saattaa törmätä pariskuntiin, jotka ovat uppoutuneet toisiinsa kirjaimellisesti. Samaan aikaan me vaadimme, että ovesta sisään tullessa poikien pitää ottaa lakki pois päästä. Siinä on opettajalla selittämistä. Omat arvot ja normit ohjaavat opettajan toimintaa siinä missä opetussuunnitelmakin. Minä koen, että suomalainen tasa-arvo antaa paitsi naisille, myös miehille vapauden toteuttaa itseään. En suostu tinkimään tasa-arvosta, mutta silti poikien pitää ottaa päähine pois ruokaillessa ja kirkossa.

Yksi pojista oli jutellut välitunnilla tytön kanssa sen mitä kielitaito antoi myöten. Poika pyysi tytön puhelinnumeroa, mutta tyttöpä ei sitä antanut. Se oli pojan mielestä loukkaavaa, koska hehän olivat jo jutelleet. "Opettaja, miksi hän ei hyväksy minua?" Keskustelimme pojan kanssa pitkään siitä, kuinka Suomessa tutustutaan ihmisiin tai vastakkaiseen sukupuoleen. Päädyimme myös miettimään, että miten tytöt ja pojat käyttäytyvät missäkin ja mitä se mahtaa tarkoittaa vai tarkoittaako se mitään. Vaikeaa.

Olimme juoneet luokassa teetä ja syöneet herkkuja, kuten meillä perjantaisin oli tapana. Valitin oppilaille, että he jättävät aina jälkeensä kamalan sotkun, joka minun ja luokan (naispuolisen) ohjaajan on sitten siivottava koulupäivän jälkeen. Yksi pojista erehtyi sanomaan, että se sopii meille varmasti hyvin, koska olemme naisia. Siitä suivaantuneena laitoin sällin täyttämään astianpesukonetta ja siivoamaan koko ryhmän jälkiä. Viidentoista minuutin päästä löysin hänet tiskaamassa astioita käsin ja laittamassa niitä pestyinä astianpesukoneeseen. Hän ei ollut koskaan nähnyt tiskikonetta aikaisemmin. Kiitin työstä ja olin valmis hoitamaan sen loppuun - oppilas kuitenkin halusi hoitaa aloittamansa työn loppuun, koska oli sen aloittanutkin. Jatkossa jokainen siivosi sotkunsa itse, mutta minä laitoin kuitenkin astiat astianpesukoneeseen ja puhtaat astiat kaappiin.

Törmäilimme luokan ovella oppilaiden kanssa koko vuoden, koska minä avasin oven ja odotin, että oppilaat menevät sisään. Oppilaat taas odottivat, että minä menen ovesta ensin. Kävimme ryhmän kanssa myös paljon koulun ulkopuolella milloin missäkin tapahtumassa. Paikasta toiseen liikuttiin bussilla. Vuoden aikana minulta kysyttiin muun muassa sitä, että miksi kaikki kiittävät bussista poistuessaan. En oikein osannut vastata. (Ja teille, jotka sanotte, että niin ei yleensä tehdä, niin tulkaapa Turkuun bussimatkailemaan.) Myös se, että lastenrattaiden kanssa kulkevat matkustavat ilmaiseksi, herätti hämmästystä. Toisaalta pojat kyllä huomauttivat minullekin, jos samaan autoon oli tulossa vanha ihminen, joka liikkui vaikeasti. He olettivat, että vanhukset menevät aina ensin. Etuajo-oikeuden saaneet vanhukset eivät yleensä kuitenkaan kiittäneet saamastaan huomiosta. Enpä osannut syytä siihenkään selittää - tällaisia täällä nyt vain ollaan. Erikoisia, mutta yleensä ihan hyviä ihmisiä.

******************

Kirjoitan tekstiä yleensä yhden päivän aikana vähän kerrallaan. Pyyhin, leikkaan, kirjoitan uudestaan ja aloitan alusta. Siitä huolimatta tekstit etenevät huonosti, löytyy kirjotuisvirheitä, aikamuodot heittelevät eilisen ja huomisen välillä ja sorrun turhaan selittelyyn... Tosiasiassa minulla on aina vähän kiire ja painan julkaise-nappia turhankin äkäseen. Ja sitten palaan muokkaamaan tekstiä. Ainakin kerran. Niin nytkin ja kas, sama sisältö erilaiset virheet.


Kommentit

Suosituimmat

Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne

Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne. He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia. He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne. Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille. Äiti ja siskot tulivat tyttöä vastaan, koska tyttö oli ensimmäistä viikkoa koulussa. Kävelymatka vastaanottokeskuksesta koululle on pitkähkö ja keli oli kurja. Matka oli ilmeisesti kestänyt odotettua kauemmin ja perhe saapui perille liian myöhään. Puutteellisella elekielen ja yksittäisen sanojen yhdistelmällä olin luullut ymmärtäneeni, että tytön olisi tarkoitus kävellä yksin kotiin. Pakkasessa. Hämärtyvässä talvi-iltapäivässä. Olin säälinyt tyttöä ja antanut kertalipun ja lähettänyt samassa vastaanottokeskuksessa asuvien luokkatovereiden mukana takaisin keskukseen. Nyt luokan edessä käytävällä istui väsynyt nainen. Hän haisi siltä, miltä ihmiset talvisessa bussissa haisevat; kerran kastuneilta ulkovaatteilta, vettyneeltä villalta ja pikkuisen hieltä. Lattia...

Oppimisen ja peruskoulun ylistys - idealismista utopiaan (, ja vähän lahjakkuudesta)

Minä kadehdin 60-luvun virkamiesten naiivia utopiaa ja minä vihaan sitä. (M. J. Koivu) Pääsin viime viikolla opettamaan peruskoulun perusopetuksen ryhmää ja olin joltensakin hämmentynyt. Kuudesluokkalaiset oppilaat (, joilla toki oli hieman ongelmia työrauhan kanssa) keskustelivat siitä, miten on mahdollista yhdistää tieteellinen ja uskonnollinen maailmankuva. Onko mahdollista uskoa alkuräjähdykseen ja luomiskertomukseen yhtä aikaa? Samat oppilaat tiesivät, että metaani (vaikka he puhuivatkin lehmän pieruista) on kasvihuonekaasu ja yksi syy välttää lihansyöntiä. Oppilaat tiesivät myös, että hyönteisiä kasvatetaan ruoaksi, koska niitä on helppo tuottaa, ja ne ovat hyviä proteiininlähteitä. Kuuntelin oppilaiden juttuja haltioituneena samalla, kun yritin olla puuttumatta keskusteluun liiaksi. Opiskelua Suomalais-venäläisessä koulussa marraskuussa 2012. Koulun 2B -luokan oppilaat viittaavat.  Olin unohtanut, miten taitavia lapsia meillä peruskoulussa on, ja kuink...

Saatanan homo ja valkoisen heteromiehen ahdinko

"Saatanan homo" raikaa koulun pihalla. Sitä säestää höhöttely ja pienten kukonpoikien keskinäinen kisailu ja töniminen. "Vittu, jätkä on ihan vitun homo... Jonne perkele." Nujuaminen jatkuu keskellä koulun käytävää. En millään jaksaisi kuunnella vittua koko koulupäivää, mutta jos ryhtyisi kielipoliisiksi, niin siinä riittäisi sarkaa ihan jokaiselle hetkelle. Sen lisäksi saisi kuunnella kaikenlaista viisastelua asiasta ja asian vierestä. Ehdotukseni oppilaille, että huutaisivat jatkossa pimppiä, jotta muistaisivat mistä puhuvat, ei ole tuottanut hedelmää. Teen siis kuten aina ja puutun muutamaan räikeimpään heittoon ja ajan mölyävää lauman ulos. Harmittaa. Milla Paloniemi: Kiroileva siili Silloin, kun itse olin ala-asteella, kielenkäyttö oli käytävillä siistimpää. Emme voineet huutaa, mitä sattuu, koska siihen puututtiin tiukasti. Rehtori nosti villeimmät takinkauluksesta naulakkoon ja jälki-istuntoa jaettiin kaikista kuulluista perkeleistä. Kerran jouduin va...