Siirry pääsisältöön

Muistojen paino

"The Burden of Memory" oli Julia Korkmanin  ja Claes Anderssonin Aboagora-symposiumin avausluennon otsikko. Luento on näkemälleni kokonaisuudelle aivan väärä nimi, mutta esityskään ei oikein kuvaa sitä, mitä tapahtui. Korkman ja Andersson vuorottelivat puheenvuoroissa ja välillä he esittivät kappaleen. Mukana oli Anderssonin itsensä kirjoittamia ja säveltämiä lauluja ja ainakin yhden oli kirjoittanut ja sanottanut Korkmanin Petter-veli. Joukkoon mahtui myös muutama klassikko. Enkä minä voinut olla koko ajan ajattelematta sitä, kuinka etuoikeutettu olinkaan, kun sain olla läsnä ja kokea sen kaiken.

Korkman ja Andersson olivat tutustuneet yhteisen ystävän hautajaisissa. Vainajan leski oli pyytänyt heitä esiintymään. Korkman lauloi ja Andersson soitti. Hautajaisista oli sukeutunut hauskat juhlat: puhetta, viiniä ja naurua. Ja laulua.  Toiset haudataan yksin niin, että kanttorikaan ei välttämättä jouda paikalle ja toisten saattojuhlassa tehdään taidetta, joka kantaa Sibeliusmuseon luentosaliin keskiviikkoaamuna kello 10.

Andersson puhui kirjoittamisen voimasta, transferenssista, muistoista, valemuistosta, halutuista muistoista, muistoista, jotka eivät päästä irti. Sodankäyneen miehen pojasta, jonka kotona ei puhuttu mistään, "mutta muuten se oli ihan kiva perhe." 

"Minussa on yhä hänen ruumiinsa jäänteitä
Hänen ruumiinsa hengittää minussa, nauraa ja itkee minussa
Tuhka, luujauho, hampaat ja tomu saviruukussa
ovat yhä minussa
Hänen poissaolonsa, hänen sotansa ovat yhä minussa
Hänen raskautensa, hänen vihansa, lämpönsä ja rakkautensa
ovat yhä minussa." (1)


Rakastetun miehen pojasta.

Se poika, oli istunut puukellarissa Johanneksen kirkkoa vastapäätä, kun Helsinkiä pommitettiin. Hän oli yrittänyt pitää huolta kissastaan kaikella 5-vuotiaan rakkaudella. Pommitusten jälkeen hän löysi kissan päättömän ruumiin kadulta. Evakkona Porvoossa hän irrotteli rotilta päitä eikä puhunut mitään. Myöhemmin hän ahdistui, teki töitä, loi uutta, ryyppäsi liikaa ja liian pitkään, pelasi rahapelejä, erosi, tuli isäksi, soitti pianoa ja saapui Sibeliusmuseoon keskiviikkona kello 10. 

Hän puhui yhdessä suomenruotsalaisen kulttuurisuvun vesan kanssa, joka pystyy isänsä mukaan tekemään vaikeaa työtään oikeuspsykologina, koska on sovussa itsensä ja läheistensä kanssa. (2) Rakastettu lapsi.

Korkman puhui saamistaan kirjeistä. Toinen kirje oli tullut lapsena hyväksikäytetyltä vanhukselta, toinen syyttä hyväksikäytöstä syytetyltä mieheltä. Molemmat kokivat, että kirjoittaminen, asioiden sanottaminen, näkyväksi itselle tekeminen oli tuonut vapauden. On mahdollista toipua. Nykyään lapset saavat apua. Virheet voidaan korjata.  Korkman puhui surutyöstä ja siitä, kuinka suru täytyy käydä läpi uudestaan ja uudestaan, kunnes siitä tulee jotakin, jonka kanssa voi elää ja nähdä sen osana omaa elämänkaarta. Nyt on näin. 

Musiikki, puhe, Sibeliusmuseon betoni, Piispankadun idylli ympärillä ja hiirenhiljaa istuva yleisö. Me kaikki olimme tulleet paikalle keskiviikkona kello 10. Tapahtumalla ei ollut mitään tuotannollistaloudellista arvoa.

Olen joskus kokenut huikaisevaa onnen sekaista ahdistusta, kun olen katsellut kirjastojen täysiä hyllyjä. Kaikki nämä kirjat, kaikki tämä tieto, kaikki maailman ajatukset ovat siinä. Kaikki se tieto ja minä voin sen sieltä itselleni ottaa. Sen, kun ojennan käteni ja luen. En tietenkään ole lukenut juuri mitään (riippuu keneen vertaa). Olen ihastellut, mutta totetutus (tässäkin asiassa) on jäänyt puolitiehen. Minun pahin ominaisuuteni, tapani ja puoleni on harhautua ja ajelehtia. Suunnitelmat ovat suuria, toteutus... Noh. Sanotaanko, että joskus se on kelvollinen, mutta yleensä se on sellainen hitula. Mutta tiedosta minä jaksan innostua uudestaan ja uudestaan.

"Vaimoni sanoo, että hän kirjoittaisi paljon paremmin kuin minä, mutta hän ei viitsi", Andersson toteaa. Taika taitaakin olla pakossa. Ihmisen on jostakin syystä pakkoa sanoa ja silloin hän kenties viitsii. Onko minun niin pakko, että minä viitsin?

Yleisössä, Sibeliusmuseossa keskiviikkona kello 12, nousee käsi. Nainen pyytää kommenttivuoroa. "50 vuotta sitten Neuvostoliitto miehitti Tshekkoslovakian. Minä lähdin ja pakkasin kieleni, identiteettini ja historiani laatikkoon, enkä avannut sitä edes miehelleni. En ole puhunut siitä tätä ennen kenellekään. Kiitos." (Vai sainoiko?)




(1) Andersson, Claes 2016 "Sisäänhengitys, uloshengitys" teoksessa Aamu meren rannalla. Suom. Jyrki Kiiskinen

(2) https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/han/julia-korkman/?shared=308656-10422ba5-500 [haettu 27.8.2018]

Kommentit

Suosituimmat

Vapauttakaa Riitaoja!

  ”Sinisristilippumme, sinun puolestas elää ja kuolla...” Paitsi, että elämällä ei ollut niin väliksi. Kuolema oli se kallein uhri. Kullervon veljet lähtivät yksi toisensa jälkeen sotaan. Vanhemmat veljet ensin ja nuoremmat sitten. Kullervo ei lähtenyt. Hänen toinen silmänsä oli sokeutunut metsätöissä. Puolisokea ei kelvannut sotaan. Perkeleen silmä! Sen yhden väärään paikkaan osuneen oksan takia hän ei kelvannut edes tapettavaksi. Kullervo kynsi, kylvi, niitti, ruokki, rakensi, korjasi, pilkkoi, kantoi, vei, toi ja hikoili talvisodan alusta jatkosodan loppuun. Suo, kuokka ja Kullervo. Vieressä samaa työtä tekivät vanhukset, naiset ja lapset.  Veljistä ensimmäisenä kotiin palasivat ruumiit, sitten ruumiinsa rikkoneet ja viimeiseksi ne, jotka olivat välttäneet suorat osumat. Vanhin veli oli palannut rintamalta kunniamerkein koristeltuna jalkapuolena, nuorin tuli takaisin puulaatikossa, jota ei saanut avata. Mies laatikossa muuttui pyhäksi, paremmaksi pojaksi kuin kukaan. Ruumisarkku

Cogito, ergo sum? - Ajattelen, siis olen?

Minusta on hauska tietää kaikenlaista ja pystyn innostumaan asioista, joista en periaatteessa tiennyt voivani kiinnostua millään muotoa. Hienoimpia innostumisen kokemuksia oli muinainen lukion lukulomanaikainen matematiikan kertauskurssi. Ai että! Siihen asti olin vältellyt matematiikkaa parhaani ja laiskuuteni mukaan, mutta kurssin aikana tapahtui jonkunlainen naksahdus. Matematiikka voi olla kaunista, se voi olla kivaa ja ennen kaikkea se voi tarjota riemastuttavaa oivaltamisen iloa! Kiitos innostuksestani kuului asiastaan innostuneelle opettajalle, mutta myös sille, että vihdoin tein riittävästi töitä. Matematiikka vaatii istumalihaksia. Lopulta todistuksessa oli lyhyestä matematiikasta numero seitsemän, mutta kirjoituksista sain kaikki yllättäneen eximian. (Odotan vielä, että joku päivä innostun tekniikasta - moottoreista ja sen sellaisista. Toistaiseksi aihe ei ole tullut riittävän lähelle, jotta olisin jaksanut asiaan paneutua.) Hesarissa (kyllä minä ihan oikeasti muutakin l

Sosiaalinen liima, jota myös kulttuuriksi kutsutaan

Eräs ystäväni on juuri saanut väitöskirjansa valmiiksi ja väittelee piakkoin. Väitöstilaisuus ja sen jälkeinen karonkka ovat akateemisen maailman vaalituimpia perinteitä. Suuri akateeminen näytelmä, jossa kaikilla on oma roolinsa, omat vuorosanansa ja käyttäymiskoodistonsa. Kun ystävä viimeksi eilen avasi väitöspäivän kaavaa meille muille, tuli minulle tunne, jota ei oikeastaan aiemmin ole tullut. Paitsi lentokoneessa. Hyvin nuorena tyttönä olin mukana järjestötoiminnassa ja kerran päädyin sen tiimoilta Italiaan. Lentokoneella. Ykkösluokassa. En ollut matkustanut vuosiin lentokoneessa enkä koskaan ensimmäisessä luokassa. En tiennyt lainkaan kuinka toimia. Lennon alussa lentoemäntä toi minulle ja muille ensimmäisen luokan matkustajille kuuman sideharsokäärön. Istuin sen verran edessä, että en voinut seurata, mitä muut tekivät. Olin pulassa ja nolona. Heittelin kuumaa kääröä kädestä toiseen ja yritin kurkkia huomaamattomasti taaksepäin, jotta näkisin, mitä muut sillä halvatun rullalla