Siirry pääsisältöön

Cogito, ergo sum? - Ajattelen, siis olen?

Minusta on hauska tietää kaikenlaista ja pystyn innostumaan asioista, joista en periaatteessa tiennyt voivani kiinnostua millään muotoa. Hienoimpia innostumisen kokemuksia oli muinainen lukion lukulomanaikainen matematiikan kertauskurssi. Ai että! Siihen asti olin vältellyt matematiikkaa parhaani ja laiskuuteni mukaan, mutta kurssin aikana tapahtui jonkunlainen naksahdus. Matematiikka voi olla kaunista, se voi olla kivaa ja ennen kaikkea se voi tarjota riemastuttavaa oivaltamisen iloa!

Kiitos innostuksestani kuului asiastaan innostuneelle opettajalle, mutta myös sille, että vihdoin tein riittävästi töitä. Matematiikka vaatii istumalihaksia. Lopulta todistuksessa oli lyhyestä matematiikasta numero seitsemän, mutta kirjoituksista sain kaikki yllättäneen eximian. (Odotan vielä, että joku päivä innostun tekniikasta - moottoreista ja sen sellaisista. Toistaiseksi aihe ei ole tullut riittävän lähelle, jotta olisin jaksanut asiaan paneutua.)

Hesarissa (kyllä minä ihan oikeasti muutakin luen!) oli viime viikolla juttu Kansallisarkiston selvityksestä, jonka mukaan suomalaiset SS-miehet osallistuivat juutalaisten ja siviilien surmaamiseen eli sotarikoksiin. Jälleen kerran hämmennyin jutun kommenttikentässä. Kommentoijat protestoivat uutisoinnissa käytettyjä sanavalintoja uutisen sisällön lisäksi. SS-miesten teoista ei kommentoijien mukaan ollut faktatietoa ja punavihreät mustamaalasivat vanhoja sotasankareita. Ja syy oli se, että tutkijat sanoivat, että asiat ovat todennäköisesti näin. Ihmiset siis vaativat saada tietää totuuden menneisyydestä. Kovia faktoja ja totuutta, kiitos. "Wie es eigentlich gewesen ist!" rankelaisittain ilmaistuna.

Yksi minun tämän hetkisistä opiskelijoistani oli täysin tuskastunut siitä, että historioitsijat eivät tunnu hänen mielestään olevan mistään yhtä mieltä ja silloinkin, kun ovat, voi tulkinta muuttua. Ajatus on kärjistetty, mutta on siinä totuuttakin (sic!) mukana. Matematiikassa on "totuuksia". Kun joku on todistettu, niin siitä ei tarvitse enää keskustella. Asia on niin kuin on todistettu. MOT. Mutta ihmistieteissä ei tällaisia totuuksia ole, koska ihmisen elämässä ei ole totuuksia.

Joku Hegel, Ranke tai kuka lie. 
Kaikki (siis aivan kaikki) on tulkintaa todellisuudesta. Tulkinta on joskus perustellumpi kuin toisinaan, mutta silti aina on kyse tulkinnasta. Ihmisen mieli ei ole luotettava lähde. Historioitsija kokoaa käytettävissä olevat lähteet, liittää ne kontekstiin ja muihin lähteisiin, ja tuottaa mahdollisimman perustellun tulkinnan: näin tämä todennäköisesti meni. Jos lähteitä tulee lisää tai niistä tehdyt tulkinnat voidaan perustellusti kyseenalaistaa, niin tulkintaa tarkistetaan. Niin tiede toimii.

Elämme vaalikevättä. Puolueet ja monet poliitikot yrittävät saada nyt huomiota, nostaa omia ajatuksiaan esiin ja profiloitua niin, että puolue menestyisi ja edustajan paikka varmistuisi. Ja niinhän sen edustuksellisessa demokratiassa kuuluukin mennä. Mutta... Syksyllä ennustettiin ilmastovaaleja, joulun alla oli selvää, että tulee maahanmuuttovaalit, mutta nyt näyttäisi siltä, että tuleekin sote-/vanhustenhoitovaalit. Aiheet vaihtuvat viikoittain, ellei päivittäin ja aina meillä on samat naamat kertomassa, kuinka asiat ovat ja mistä ne johtuvat ja mitä asioille tulisi tehdä. Ihmettelen missä vaiheessa ihmiset ovat ehtineet ottaa selvää ja ajatella asioita? Missä ovat perustellut tulkinnat?

Hiljattain nettikeskustelussa eräs sinällään osaavalta vaikuttava mies kommentoi, että "Minulle itselleni riittää se, että joku eduskuntavaaliehdokas esittää joitain lukuja asiasta, minkä jokainen kyllä tietää." Olin ja olen äärestä laitaan hämmentynyt. Jollekulle periaatteessa järkevälle ihmiselle todella riittää, että hänelle esitetään asioita, joista hän on jo valmiiksi samaa mieltä! Kaikki eivät koekaan tarvetta tarkistaa itselleen väitetyn tai edes omien väitteittensä perusteita. Järkevä ihminen ei siis välttämättä pelkääkään, että hän tulee harhaanjohdetuksi.

Ystäväni kirjoitti väitöskirjaansa pitkään ja hartaasti. Syitä siihen oli monia, eikä ollenkaan vähäisimpänä se, että aihe oli vaikea. Väitöstilaisuudessa ja karonkassa vastaväittäjä totesi, että työ oli hyvin perusteellinen, perusteltu ja osoitti suurta asiantuntemusta. Jonkinlaisena miinuksensa hän mainitsi työhön käytetyn ajan ja viittasi siihen, että kauan tehty väitöstutkimus hidasti pääsyä taloudellisesti kannattavampiin töihin. Nopea ajattelu olisi siis jossakin mielessä korvannut ajattelun heikkoutta tai auki jääneitä kysymyksiä. Toisaalta vastaväittäjä kyllä muisteli haikeudella aikaa, jolloin tutkijalla oli oikeasti aikaa ajatella.

Poliitikoilta vaaditaan reaktioita kommentteja ajassa, jossa ne eivät missään nimessä voi olla perusteltuja. Lakeja ja lausuntoja laaditaan kiireessä. Juttuja kirjoitetaan kiireessä. Tiedettä tehdään kiireessä. Ja lopputulos on, että olemme keskellä tilannetta, jota kukaan ei ole halunnut eikä tarkoittanut. (Minulta saisi taatusti äänen sellainen poliitikko, joka toteaisi, että ei tiedä jostakin asiasta riittävästi ja lupaisi etsiä ihmisen tai ihmiset, jotka tietävät ja palaisi asiaan perusteiden kera. Se se olisi jotakin.)

Vuonna 1996 ilmestyi kirja Maailmankulttuurin synty (toim. Eero Kuparinen). Siinä silloinen Turun Yliopiston yleisen historian lehtori, nykyinen emeritus, Matti Männikkö kirjoittaa:

"On siis syytä varautua siihen, että perinteisestä kansallisvaltiosta kiinnipitäminen jatkuu sitkeänä lähitulevaisuudessa, ja se rajoittaa ja mutkistaa globalisoitumisprosessia. Toisaalta kansainvälisen järjestyksen ylläpito vaatinee, että kansallisvaltio jonkin tyyppisenä säilyy ainakin toistaiseksi, sillä uudet kansainvälisen järjestelmän yksiköt - regionaaliset ja ylikansalliset alueet - ovat vielä heikosti organisoituneita. Syntyy siis paradoksi: kansallisvaltiota tarvitaan yhä, jotta kansainvälistymistä voitaisiin jotenkin ohjata ja hallita."(Männikkö 1996, 278-279.)

Samassa tekstissä Männikkö nostaa esiin sen, että tulevaisuuden (siis tämän meidän nykyisyyden) haasteita tulevat todennäköisesti olemaan väestönkasvu, siirtolaisuus ja pakolaisuus, ympäristön saastuminen ja ilmastonmuutos, länsimaisen kulttuurin ekspansioon kielteisesti suhtautuvat kulttuuripiirit ja talouden globalisoituminen, ja siitä mahdollisesti seuraava protektionistinen talouspolitiikka ja pääoman liikkeiden nopeutuminen. Uskallan väittää, että Männikön ennustajanlahjat olivat rauhassa ja ajan kanssa rakennetun asiantuntijuuden seurausta.

Muutama kysymys nousee etsimättä mieleen. Onko meillä enää aikaa asiantuntijuuteen? Tunnistammeko asiantuntijuuden, kun siihen törmäämme? Tunnistammeko asiat, joita emme tiedä tai osaa? Vaadimmeko "tosiasioita", jotka vahvistavat meidän valmiiksi kiveen hakattuja ajatuksiamme? Jaksammeko nähdä vaivaa, jota ymmärtäminen vaatii? Innostummeko uuden oppimisesta? Kunnioitammeko toisten ponnisteluja sellaisten asioiden parissa, joita emme itse ymmärrä? Olemmeko rottia pillipiiparin johdatuksessa?
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
René Descartes (1596-1650)

jk. Tarkistin von Ranken sanomisia tätä kirjoitusta varten. Ihan hyvä, koska minä olen pistänyt hänen sanansa jo pitkään Hegelin suuhun. Hävettää. Mutta ymmärsinpäs silti tarkistaa enkä vain luottanut, että menee riittävän lähelle.

*****************

Männikkö, Matti: Maailmankulttuurin tulevaisuus. Maailmankulttuurin synty. Toim. Eero Kuparinen. Yleinen historia Turun Yliopisto, Turku 1996, 270-279.




Kommentit

Suosituimmat

Epäpätevän kesäloma

Ja kauniistihan se soi, Suvivirsi. Koululaiset saateltiin kesälomalle, pitkähihaiset paidat kaivettiin kaapista hellejakson jälkeen ja suomalainen kesä ja loma saattoivat alkaa. Lahjoja opettajalle. Minun lomani alkoi (taas) pienellä surulla. Oppilaiden ja työtovereiden hyvästelyn jälkeen olen vielä käynyt koululla muutaman kerran. Olen kerännyt tavaroitani, heittänyt pois turhia papereita ja yrittänyt miettiä mitä kerron ryhmästä, oppimateriaaleista ja jatkon opetustarpeista ryhmän seuraavalle opettajalle. Valmistava opetus on siitä jännittävä peruskoulun osa, että sitä on säännelty todella vähän.  Valmistavalla opetuksella on oma opetussuunnitelmansa, mutta sen miten opetussuunnitelmaa toteutetaan ja miten se resursoidaan, päättää opetuksen järjestäjä (kunta tai kaupunki) varsin vapaasti. Opetuksen järjestäjä voi päättää ketä se pitää pätevänä opettamaan valmistavassa opetuksessa, kuinka monta oppilasta ryhmässä on, kuinka paljon taloudellisia resursseja ryhmälle ann...

Ohi lentokentän ja hautausmaan sä kuljetat mua...

Jossain minun aivoissa On huoneesi sinulla Jossain minun aivoissa Sä kuljetat mua Sä kuljetat mua Meillä ei ole televisiota, vaan meillä kuunnellaan radiota, lähinnä Radio Suomea. Radio on päällä koko ajan jatkuvasti. Sen seurauksena lapsen suosikki on tällä hetkellä J. Karjalaisen Sä kuljetat mua . Hyvä biisi, mutta ei välttämättä tyypillisin 6-vuotiaan suosikki. Sitten viime joulukuun olen joutunut miettimään kummallisen usein, josko radio pitäisi sulkea lapsen korvilta. Syynä ei ole ollut Karjalainen. Puolen tunnin välein tulevat uutiset ovat toistuvasti alkaneet kärkiuutisenaan lasten hyväksikäyttö. Ohi kalatehtaan ja sairaalan Mä pistän mun silmät kii Päästän irti ohjauspyörästä Sä kuljetat mua Sä kuljetat mua Lapsi ei kuitenkaan tunnu kiinnittävän uutisiin juurikaan huomiota. Silti radio on viime aikoina tullut suljettua toistuvasti. Ei siis lapsen takia vaan aikuisten takia. Minä/me emme kertakaikkiaan jaksa kuunnella uutisia, joissa ei ole mitään uutta tietoa. Sama ...

Vapauttakaa Riitaoja!

  ”Sinisristilippumme, sinun puolestas elää ja kuolla...” Paitsi, että elämällä ei ollut niin väliksi. Kuolema oli se kallein uhri. Kullervon veljet lähtivät yksi toisensa jälkeen sotaan. Vanhemmat veljet ensin ja nuoremmat sitten. Kullervo ei lähtenyt. Hänen toinen silmänsä oli sokeutunut metsätöissä. Puolisokea ei kelvannut sotaan. Perkeleen silmä! Sen yhden väärään paikkaan osuneen oksan takia hän ei kelvannut edes tapettavaksi. Kullervo kynsi, kylvi, niitti, ruokki, rakensi, korjasi, pilkkoi, kantoi, vei, toi ja hikoili talvisodan alusta jatkosodan loppuun. Suo, kuokka ja Kullervo. Vieressä samaa työtä tekivät vanhukset, naiset ja lapset.  Veljistä ensimmäisenä kotiin palasivat ruumiit, sitten ruumiinsa rikkoneet ja viimeiseksi ne, jotka olivat välttäneet suorat osumat. Vanhin veli oli palannut rintamalta kunniamerkein koristeltuna jalkapuolena, nuorin tuli takaisin puulaatikossa, jota ei saanut avata. Mies laatikossa muuttui pyhäksi, paremmaksi pojaksi kuin kukaan. Ru...