Siirry pääsisältöön

Millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat?

Luonto antoi parastaan hiihtolomalaisten riemuksi. Tähän asti talvi on tarjonnut turkulaista pahintaan: välillä paistaa, sitten sulaa ja hiukan jäätyy. Riitettä, jäätä, liukasta. Perkele. Ja nyt: viikon verran lunta, pakkasta, aurinkoa. Kaunein mahdollinen helmikuinen talvi. Minä nautin kyllä, mutta tasaisin väliajoin mieleni täyttyi maanantailla, loman lopulla ja päivällä, jolloin liikkuminen voisi olla vaikeaa. Tarkoitus oli lähteä oppilaiden kanssa ihmettelemään keväistä luontoa ja sen sijaan, että olisin ollut innoissani näyttämässä suomalaista luontoa, pelkäsin liukasta ja liikkumisen vaikeutta ja kaiken tämän myöntämistä.


Samaisena maanantaina oli myös erään valintakokeen ensimmäinen osa. Aineistoesseen aineistoina oli Kasvatus & Aika -lehdessä julkaistu "Opettajien puheessa rakentuvat kielellisen ja kulttuurisen eronteon diskurssit". (Hornborg, A., Kyttälä, M., Laiho, A., & Sinkkonen, H.-M. (2022). Kasvatus & Aika, 16(2), 5–25. https://doi.org/10.33350/ka.102595).


Kokeessa piti pohtia sitä, että miksi kirjoittajat ensinnäkään pitivät omaa tutkimustaan tärkeänä (oikeasti!) ja toisekseen sitä, minkälaisten käytäntöjen avulla oppilaiden yhdenvertainen kohtelu toteutuisi koulussa em. artikkelin valossa. Aineisto käsitteli siis sitä, miten opettajat puhuvat maahan muuttaneista oppilaistaan.


Lomalla tapasin myös ystäväni, joka käyttää pyörätuolia liikkumiseen. Hän on aktivoitunut politiikassa ja tukee kevään vaaleissa nuorta, joka liikkuu niin ikää pyörätuolilla ja haluaa Eduskuntaan. Eduskuntaan, jonka peruskorjaus valmistui vuonna 2017 ja, jonka puhujanpönttöön ei pyörätuolilla pääse. 

Miten mikään näistä nyt sitten liittyy mihinkään?
Kulunut lukuvuosi on ollut minulle taas aika raskas. Olen miettinyt monia asioita, mutta en vähiten sitä, miten paljon energiaa minulla kuluukaan kaikenlaiseen stressaavaan metatyöhön. Onko liukasta? Onko vierailupaikassa portaita? Voinko viedä ryhmän tuonne tai tänne? Kelpaanko? Näkyykö vammaisuuteni ja kuinka paljon? Mitä sillä on väliä, jos näkyykin? Olen miettinyt, miten koulua käyneet nuoret ja hyvin pidetyt oppilaani löytävät paikkansa perusopetuksen valmistavan opetuksen perinteiden lomasta - he eivät vastaa sitä, mikä on tähän mennessä ollut maahan muuttaneen nuoren stereotypia; vähän koulutettu, osaton, köyhä. 

Maanantaisen valintakokeen artikkelissa erilaisuus määritellään sosiaaliseksi konstruktioksi, joka syntyy suhteessa siihen, mikä lasketaan normaaliksi. Artikkelin lopputulema oli se, että opettajat puhuivat oppilaistaan monin tavoin, mutta aina he määrittelivät maahan muuttaneet oppilaat suhteessa "normaaliin suomalaiseen" - usein itseensä. Klassisesti marginaalin määrittelemällä massa määrittää itse itsensä normaaliksi. 

Maahan muuttaneen pitää opetella se, miten täällä käyttäydytään, miten matkustetaan bussilla, ketä tervehditään ja miten, otetaanko kouluun eväät, koska opettajalle ilmoitetaan poissaolosta ja miten ihmeessä täällä tulisi käyttää haarukkaa ja veistä. Maahan muuttanut joutuu jatkuvasti konfliktiin normaalin kanssa. Etkö tiedä, etkö osaa, etkö ymmärrä? Vammainen ylittää normaaliuden rajat kynnys kerrallaan. Tarvitsetko apua, nostan sinua, etkö osaa, etkö ymmärrä? Huoneen ainoa ruskea ihminen on huutomerkki valkeampien joukossa, Eduskunnan ainoa vammainen saa puhua omalta paikaltaan, kun ei pönttöönkään pääse. 

Elämä maahan muuttaneena ja vammaisena on hämmentävän samankaltaisella tavalla raskasta. Jos eroat riittävästi valtaväestöstä, joudut koko ajan asemoimaan itseäsi suhteessa muihin ja sietämään sen, että määrittelet toisten normaaliuden omalla erilaisuudellasi. 

Entäpä, jos ei tarvitsisi? Entäpä, jos suomalaisuus olisi niin lavea käsite, että et joutuisi edustamaan omaa synnyinmaatasi aina, kun valitset väärän aterimen tai laitat vahingossa mansikkahilloa hernekeittoon? Entäpä, jos normaalius sisältäisi sen, että eri tavoin liikkuvat ihmiset voisivat olettaa pääsevänsä niin Eduskunnan puhujanpönttöön? Entäpä, jos olisin saanut pohtia lomaviikon jotain aivan muuta kuin potentiaalisesti vaikeaa säätä? Entäpä, jos inkluusiota ei vastustettaisi, koska epänormaali tulee ja sotkee normaalien koulupolun? Entäpä, jos opettajat eivät määrittelisi normaalia suhteessa itseensä? Entäpä, jos normaali opettaja ei olisi valkoinen vammaton nainen? Entäpä, jos erottuminen ei olisi häpeä ja merkki marginaalipaikasta muiden marginaaliin painettujen joukossa?

Ja mitäpä jos, YLE ei tekisi koulukonetta, jonka otsikko on:

Kone näyttää, millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat

Kone tehtiin, jotta voimme näyttää ja konkretisoida suomalaisten peruskoulujen eriytymistä ja seikkoja, jotka vaikuttavat lasten oppimiseen

Kommentit

Suosituimmat

Vapauttakaa Riitaoja!

  ”Sinisristilippumme, sinun puolestas elää ja kuolla...” Paitsi, että elämällä ei ollut niin väliksi. Kuolema oli se kallein uhri. Kullervon veljet lähtivät yksi toisensa jälkeen sotaan. Vanhemmat veljet ensin ja nuoremmat sitten. Kullervo ei lähtenyt. Hänen toinen silmänsä oli sokeutunut metsätöissä. Puolisokea ei kelvannut sotaan. Perkeleen silmä! Sen yhden väärään paikkaan osuneen oksan takia hän ei kelvannut edes tapettavaksi. Kullervo kynsi, kylvi, niitti, ruokki, rakensi, korjasi, pilkkoi, kantoi, vei, toi ja hikoili talvisodan alusta jatkosodan loppuun. Suo, kuokka ja Kullervo. Vieressä samaa työtä tekivät vanhukset, naiset ja lapset.  Veljistä ensimmäisenä kotiin palasivat ruumiit, sitten ruumiinsa rikkoneet ja viimeiseksi ne, jotka olivat välttäneet suorat osumat. Vanhin veli oli palannut rintamalta kunniamerkein koristeltuna jalkapuolena, nuorin tuli takaisin puulaatikossa, jota ei saanut avata. Mies laatikossa muuttui pyhäksi, paremmaksi pojaksi kuin kukaan. Ru...

Jazzia ja henkilökohtaista sodankäyntiä

Lukioaikainen ystäväni tutustutti minut aikoinaan progeen ja jazziin. En aina ymmärtänyt musiikkia, mutta silti siitä tuli usein hyvä olo. Etelä-Haagan sivukirjastossa lettasin levylaatikoita ja opin tunnistamaan Blue Note Recordsin levykannet – ne olivat paitsi kauniita myös tae laadukkaasta sisällöstä. Löysin Miles Davisin , John Coltranen , Thelonious Monkin ja monet muut. Vanhasta soulista ja jazzista tuli minulle yhden elämäni vaikeimman aikakauden taustamusiikki, johon liittyy valtavasti ahdistusta, mutta myös toivoa. Kaikki järjestyy. Kuva täältä  https://en.wikipedia.org/wiki/Song_for_My_Father_(album) https://www.youtube.com/watch?v=CWeXOm49kE0 En ole ensimmäinen enkä taatusti viimeinen, joka vertaa nyt käsillä olevaa tilannetta aikaan ennen Talvisotaa. En oikeasti tiedä, miltä se aika tuntui, mutta ehkä se tuntui tältä: jännitys asuu mahassa ja painaa käsissä, uudet rajat ja säännöt ärsyttävät, mutta vaihtuvat ohjeet ja epämääräiset tiedot ärsyttävät vie...