Siirry pääsisältöön

Millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat?

Luonto antoi parastaan hiihtolomalaisten riemuksi. Tähän asti talvi on tarjonnut turkulaista pahintaan: välillä paistaa, sitten sulaa ja hiukan jäätyy. Riitettä, jäätä, liukasta. Perkele. Ja nyt: viikon verran lunta, pakkasta, aurinkoa. Kaunein mahdollinen helmikuinen talvi. Minä nautin kyllä, mutta tasaisin väliajoin mieleni täyttyi maanantailla, loman lopulla ja päivällä, jolloin liikkuminen voisi olla vaikeaa. Tarkoitus oli lähteä oppilaiden kanssa ihmettelemään keväistä luontoa ja sen sijaan, että olisin ollut innoissani näyttämässä suomalaista luontoa, pelkäsin liukasta ja liikkumisen vaikeutta ja kaiken tämän myöntämistä.


Samaisena maanantaina oli myös erään valintakokeen ensimmäinen osa. Aineistoesseen aineistoina oli Kasvatus & Aika -lehdessä julkaistu "Opettajien puheessa rakentuvat kielellisen ja kulttuurisen eronteon diskurssit". (Hornborg, A., Kyttälä, M., Laiho, A., & Sinkkonen, H.-M. (2022). Kasvatus & Aika, 16(2), 5–25. https://doi.org/10.33350/ka.102595).


Kokeessa piti pohtia sitä, että miksi kirjoittajat ensinnäkään pitivät omaa tutkimustaan tärkeänä (oikeasti!) ja toisekseen sitä, minkälaisten käytäntöjen avulla oppilaiden yhdenvertainen kohtelu toteutuisi koulussa em. artikkelin valossa. Aineisto käsitteli siis sitä, miten opettajat puhuvat maahan muuttaneista oppilaistaan.


Lomalla tapasin myös ystäväni, joka käyttää pyörätuolia liikkumiseen. Hän on aktivoitunut politiikassa ja tukee kevään vaaleissa nuorta, joka liikkuu niin ikää pyörätuolilla ja haluaa Eduskuntaan. Eduskuntaan, jonka peruskorjaus valmistui vuonna 2017 ja, jonka puhujanpönttöön ei pyörätuolilla pääse. 

Miten mikään näistä nyt sitten liittyy mihinkään?
Kulunut lukuvuosi on ollut minulle taas aika raskas. Olen miettinyt monia asioita, mutta en vähiten sitä, miten paljon energiaa minulla kuluukaan kaikenlaiseen stressaavaan metatyöhön. Onko liukasta? Onko vierailupaikassa portaita? Voinko viedä ryhmän tuonne tai tänne? Kelpaanko? Näkyykö vammaisuuteni ja kuinka paljon? Mitä sillä on väliä, jos näkyykin? Olen miettinyt miten koulua käyneet nuoret ja hyvin pidetyt oppilaani löytävät paikkansa perusopetuksen valmistavan opetuksen perinteiden lomasta - he eivät vastaa sitä, mikä on tähän mennessä ollut maahan muuttaneen nuoren stereotypia; vähän koulutettu, osaton, köyhä. 

Maanantaisen valintakokeen artikkelissa erilaisuus määritellään sosiaaliseksi konstruktioksi, joka syntyy suhteessa siihen, mikä lasketaan normaaliksi. Artikkelin lopputulema oli se, että opettajat puhuivat oppilaistaan monin tavoin, mutta aina he määrittelivät maahan muuttaneet oppilaat suhteessa "normaaliin suomalaiseen" - usein itseensä. Klassisesti marginaalin määrittelemällä massa määrittää itse itsensä normaaliksi. 

Maahan muuttaneen pitää opetella se, miten täällä käyttäydytään, miten matkustetaan bussilla, ketä tervehditään ja miten, otetaanko kouluun eväät, koska opettajalle ilmoitetaan poissaolosta ja miten ihmeessä täällä tulisi käyttää haarukkaa ja veistä. Maahan muuttanut joutuu jatkuvasti konfliktiin normaalin kanssa. Etkö tiedä, etkö osaa, etkö ymmärrä? Vammainen ylittää normaaliuden rajat kynnys kerrallaan. Tarvitsetko apua, nostan sinua, etkö osaa, etkö ymmärrä? Huoneen ainoa ruskea ihminen on huutomerkki valkeampien joukossa, Eduskunnan ainoa vammainen saa puhua omalta paikaltaan, kun ei pönttöönkään pääse. 

Elämä maahan muuttaneena ja vammaisena on hämmentävän samankaltaisella tavalla raskasta. Jos eroat riittävästi valtaväestöstä, joudut koko ajan asemoimaan itseäsi suhteessa muihin ja sietämään sen, että määrittelet toisten normaaliuden omalla erilaisuudellasi. 

Entäpä, jos ei tarvitsisi? Entäpä, jos suomalaisuus olisi niin lavea käsite, että et joutuisi edustamaan omaa synnyinmaatasi aina, kun valitset väärän aterimen tai laitat vahingossa mansikkahilloa hernekeittoon? Entäpä, jos normaalius sisältäisi sen, että eri tavoin liikkuvat ihmiset voisivat olettaa pääsevänsä niin Eduskunnan puhujanpönttöön? Entäpä, jos olisin saanut pohtia lomaviikon jotain aivan muuta kuin potentiaalisesti vaikeaa säätä? Entäpä, jos inkluusiota ei vastustettaisi, koska epänormaali tulee ja sotkee normaalien koulupolun? Entäpä, jos opettajat eivät määrittelisi normaalia suhteessa itseensä? Entäpä, jos normaali opettaja ei olisi valkoinen vammaton nainen? Entäpä, jos erottuminen ei olisi häpeä ja merkki marginaalipaikasta muiden marginaaliin painettujen joukossa?

Ja mitäpä jos, YLE ei tekisi koulukonetta, jonka otsikko on:

Kone näyttää, millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat

Kone tehtiin, jotta voimme näyttää ja konkretisoida suomalaisten peruskoulujen eriytymistä ja seikkoja, jotka vaikuttavat lasten oppimiseen

Kommentit

Suosituimmat

Cogito, ergo sum? - Ajattelen, siis olen?

Minusta on hauska tietää kaikenlaista ja pystyn innostumaan asioista, joista en periaatteessa tiennyt voivani kiinnostua millään muotoa. Hienoimpia innostumisen kokemuksia oli muinainen lukion lukulomanaikainen matematiikan kertauskurssi. Ai että! Siihen asti olin vältellyt matematiikkaa parhaani ja laiskuuteni mukaan, mutta kurssin aikana tapahtui jonkunlainen naksahdus. Matematiikka voi olla kaunista, se voi olla kivaa ja ennen kaikkea se voi tarjota riemastuttavaa oivaltamisen iloa! Kiitos innostuksestani kuului asiastaan innostuneelle opettajalle, mutta myös sille, että vihdoin tein riittävästi töitä. Matematiikka vaatii istumalihaksia. Lopulta todistuksessa oli lyhyestä matematiikasta numero seitsemän, mutta kirjoituksista sain kaikki yllättäneen eximian. (Odotan vielä, että joku päivä innostun tekniikasta - moottoreista ja sen sellaisista. Toistaiseksi aihe ei ole tullut riittävän lähelle, jotta olisin jaksanut asiaan paneutua.) Hesarissa (kyllä minä ihan oikeasti muutakin l...

Muistojen paino

"The Burden of Memory" oli Julia Korkmanin   ja Claes Anderssonin  Aboagora-symposiumin avausluennon otsikko. Luento on näkemälleni kokonaisuudelle aivan väärä nimi, mutta esityskään ei oikein kuvaa sitä, mitä tapahtui. Korkman ja Andersson vuorottelivat puheenvuoroissa ja välillä he esittivät kappaleen. Mukana oli Anderssonin itsensä kirjoittamia ja säveltämiä lauluja ja ainakin yhden oli kirjoittanut ja sanottanut Korkmanin Petter-veli. Joukkoon mahtui myös muutama klassikko. Enkä minä voinut olla koko ajan ajattelematta sitä, kuinka etuoikeutettu olinkaan, kun sain olla läsnä ja kokea sen kaiken. Korkman ja Andersson olivat tutustuneet yhteisen ystävän hautajaisissa. Vainajan leski oli pyytänyt heitä esiintymään. Korkman lauloi ja Andersson soitti. Hautajaisista oli sukeutunut hauskat juhlat: puhetta, viiniä ja naurua. Ja laulua.  Toiset haudataan yksin niin, että kanttorikaan ei välttämättä jouda paikalle ja toisten saattojuhlassa tehdään taidetta, joka kantaa S...

Saatanan homo ja valkoisen heteromiehen ahdinko

"Saatanan homo" raikaa koulun pihalla. Sitä säestää höhöttely ja pienten kukonpoikien keskinäinen kisailu ja töniminen. "Vittu, jätkä on ihan vitun homo... Jonne perkele." Nujuaminen jatkuu keskellä koulun käytävää. En millään jaksaisi kuunnella vittua koko koulupäivää, mutta jos ryhtyisi kielipoliisiksi, niin siinä riittäisi sarkaa ihan jokaiselle hetkelle. Sen lisäksi saisi kuunnella kaikenlaista viisastelua asiasta ja asian vierestä. Ehdotukseni oppilaille, että huutaisivat jatkossa pimppiä, jotta muistaisivat mistä puhuvat, ei ole tuottanut hedelmää. Teen siis kuten aina ja puutun muutamaan räikeimpään heittoon ja ajan mölyävää lauman ulos. Harmittaa. Milla Paloniemi: Kiroileva siili Silloin, kun itse olin ala-asteella, kielenkäyttö oli käytävillä siistimpää. Emme voineet huutaa, mitä sattuu, koska siihen puututtiin tiukasti. Rehtori nosti villeimmät takinkauluksesta naulakkoon ja jälki-istuntoa jaettiin kaikista kuulluista perkeleistä. Kerran jouduin va...