Luonto antoi parastaan hiihtolomalaisten riemuksi. Tähän asti talvi on
tarjonnut turkulaista pahintaan: välillä paistaa, sitten sulaa ja hiukan
jäätyy. Riitettä, jäätä, liukasta. Perkele. Ja nyt: viikon verran lunta,
pakkasta, aurinkoa. Kaunein mahdollinen helmikuinen talvi. Minä nautin kyllä,
mutta tasaisin väliajoin mieleni täyttyi maanantailla, loman lopulla ja
päivällä, jolloin liikkuminen voisi olla vaikeaa. Tarkoitus oli lähteä
oppilaiden kanssa ihmettelemään keväistä luontoa ja sen sijaan, että olisin
ollut innoissani näyttämässä suomalaista luontoa, pelkäsin liukasta ja
liikkumisen vaikeutta ja kaiken tämän myöntämistä.
Samaisena maanantaina oli myös erään valintakokeen
ensimmäinen osa. Aineistoesseen aineistoina oli Kasvatus & Aika -lehdessä
julkaistu "Opettajien puheessa rakentuvat kielellisen ja kulttuurisen
eronteon diskurssit". (Hornborg, A., Kyttälä, M., Laiho, A., &
Sinkkonen, H.-M. (2022). Kasvatus & Aika, 16(2), 5–25. https://doi.org/10.33350/ka.102595).
Kokeessa piti pohtia sitä, että miksi kirjoittajat ensinnäkään pitivät omaa
tutkimustaan tärkeänä (oikeasti!) ja toisekseen sitä, minkälaisten käytäntöjen
avulla oppilaiden yhdenvertainen kohtelu toteutuisi koulussa em. artikkelin
valossa. Aineisto käsitteli siis sitä, miten opettajat puhuvat
maahan muuttaneista oppilaistaan.
Lomalla tapasin myös ystäväni, joka käyttää pyörätuolia liikkumiseen. Hän
on aktivoitunut politiikassa ja tukee kevään vaaleissa nuorta, joka liikkuu
niin ikää pyörätuolilla ja haluaa Eduskuntaan. Eduskuntaan, jonka peruskorjaus
valmistui vuonna 2017 ja, jonka puhujanpönttöön ei pyörätuolilla pääse.
Miten mikään näistä nyt sitten liittyy mihinkään?
Kulunut lukuvuosi on ollut minulle taas aika raskas. Olen miettinyt monia
asioita, mutta en vähiten sitä, miten paljon energiaa minulla kuluukaan
kaikenlaiseen stressaavaan metatyöhön. Onko liukasta? Onko vierailupaikassa
portaita? Voinko viedä ryhmän tuonne tai tänne? Kelpaanko? Näkyykö
vammaisuuteni ja kuinka paljon? Mitä sillä on väliä, jos näkyykin? Olen
miettinyt miten koulua käyneet nuoret ja hyvin pidetyt oppilaani löytävät
paikkansa perusopetuksen valmistavan opetuksen perinteiden lomasta - he eivät
vastaa sitä, mikä on tähän mennessä ollut maahan muuttaneen nuoren stereotypia;
vähän koulutettu, osaton, köyhä.
Maanantaisen valintakokeen artikkelissa erilaisuus määritellään sosiaaliseksi
konstruktioksi, joka syntyy suhteessa siihen, mikä lasketaan normaaliksi.
Artikkelin lopputulema oli se, että opettajat puhuivat oppilaistaan monin
tavoin, mutta aina he määrittelivät maahan muuttaneet oppilaat suhteessa "normaaliin
suomalaiseen" - usein itseensä. Klassisesti marginaalin määrittelemällä
massa määrittää itse itsensä normaaliksi.
Maahan muuttaneen pitää opetella se, miten täällä käyttäydytään, miten
matkustetaan bussilla, ketä tervehditään ja miten, otetaanko kouluun eväät,
koska opettajalle ilmoitetaan poissaolosta ja miten ihmeessä täällä tulisi
käyttää haarukkaa ja veistä. Maahan muuttanut joutuu jatkuvasti konfliktiin
normaalin kanssa. Etkö tiedä, etkö osaa, etkö ymmärrä? Vammainen ylittää
normaaliuden rajat kynnys kerrallaan. Tarvitsetko apua, nostan sinua, etkö
osaa, etkö ymmärrä? Huoneen ainoa ruskea ihminen on huutomerkki valkeampien
joukossa, Eduskunnan ainoa vammainen saa puhua omalta paikaltaan, kun ei
pönttöönkään pääse.
Elämä maahan muuttaneena ja vammaisena on hämmentävän samankaltaisella
tavalla raskasta. Jos eroat riittävästi valtaväestöstä, joudut koko ajan
asemoimaan itseäsi suhteessa muihin ja sietämään sen, että määrittelet toisten
normaaliuden omalla erilaisuudellasi.
Entäpä, jos ei tarvitsisi? Entäpä, jos suomalaisuus olisi niin lavea käsite,
että et joutuisi edustamaan omaa synnyinmaatasi aina, kun valitset väärän
aterimen tai laitat vahingossa mansikkahilloa hernekeittoon? Entäpä, jos
normaalius sisältäisi sen, että eri tavoin liikkuvat ihmiset voisivat olettaa
pääsevänsä niin Eduskunnan puhujanpönttöön? Entäpä, jos olisin saanut
pohtia lomaviikon jotain aivan muuta kuin potentiaalisesti vaikeaa
säätä? Entäpä, jos inkluusiota ei vastustettaisi, koska epänormaali tulee
ja sotkee normaalien koulupolun? Entäpä, jos opettajat eivät määrittelisi
normaalia suhteessa itseensä? Entäpä, jos normaali opettaja ei olisi valkoinen
vammaton nainen? Entäpä, jos erottuminen ei olisi häpeä ja merkki
marginaalipaikasta muiden marginaaliin painettujen joukossa?
Ja mitäpä jos, YLE ei tekisi koulukonetta, jonka otsikko on:
Kone näyttää, millaisista taustoista sinun lähikoulusi
oppilaat tulevat
Kone tehtiin,
jotta voimme näyttää ja konkretisoida suomalaisten peruskoulujen eriytymistä ja
seikkoja, jotka vaikuttavat lasten oppimiseen
Kommentit
Lähetä kommentti
Täällä pätevät peruskoulun käytössäännöt. Kiroilu, kiusaaminen ja ilkivalta ovat syitä antaa jälki-istuntoa ja jatkuvasti toistuessaan johtavat väliaikaiseen erottamiseen. Vakavat tapaukset aiheuttavat välittömän erottamisen.
Muista siis hyvät tavat ja asiallinen kielenkäyttö! Asia, jota ei osaa esittää kohteliaasti, ei ole sanomisen arvoinen.