Siirry pääsisältöön

Jazzia ja henkilökohtaista sodankäyntiä



Lukioaikainen ystäväni tutustutti minut aikoinaan progeen ja jazziin. En aina ymmärtänyt musiikkia, mutta silti siitä tuli usein hyvä olo. Etelä-Haagan sivukirjastossa lettasin levylaatikoita ja opin tunnistamaan Blue Note Recordsin levykannet – ne olivat paitsi kauniita myös tae laadukkaasta sisällöstä. Löysin Miles Davisin, John Coltranen, Thelonious Monkin ja monet muut. Vanhasta soulista ja jazzista tuli minulle yhden elämäni vaikeimman aikakauden taustamusiikki, johon liittyy valtavasti ahdistusta, mutta myös toivoa. Kaikki järjestyy.

Kuva täältä https://en.wikipedia.org/wiki/Song_for_My_Father_(album)

En ole ensimmäinen enkä taatusti viimeinen, joka vertaa nyt käsillä olevaa tilannetta aikaan ennen Talvisotaa. En oikeasti tiedä, miltä se aika tuntui, mutta ehkä se tuntui tältä: jännitys asuu mahassa ja painaa käsissä, uudet rajat ja säännöt ärsyttävät, mutta vaihtuvat ohjeet ja epämääräiset tiedot ärsyttävät vielä enemmän. Tuntuu, että tietoa ei saa tarpeeksi tai, että sitä on liikaa. Kukaan ei tunnu vastaavan kysymyksiin, joita minulla on. Kukaan ei tiedä, milloin ja miten tämä päättyy.

Talvisota ei alkanut yllättäen. Reservi oli kutsuttu ylimääräisiin kertausharjoituksiin eikä asevelvollisille myönnetty lomia. Varautuminen sotaan oli aloitettu ja ilmassa oli epävarmuutta ja huolta. Nyt korona on laittanut meidät vain muutamassa viikossa tilanteeseen, jossa koko elämä on pyöräytetty uuteen asentoon. Taivaalta ei sada pommeja eikä kuolema ole vieressä hengittävä mörkö, joka voi napata kenet tahansa, milloin tahansa. Silti – siinä se on vieressä: pelko. Pelko, jota jokainen yrittää hallita tavallaan.

Toisten erilaiset reagointitavat ärsyttävät, hämmästyttävät ja tuntuvat joko yli- tai alimitoitetuilta. Yksi pelkää, toinen ahdistuu, kolmas uhoaa ja neljäs tietää kaikesta kaiken. Ilma on sakeanaan tuttujen ja tuntemattomien tunteita, joita juuri kukaan ei halua ottaa vastaan. Se, että ystävä reagoi toisin kuin itse, tuntuu loukkaukselta tai vain tyhmältä. Toisen ajatukset hankaavat, viiltävät, pistävät ja ärsyttävät. Aivastus tuntuu lyönniltä.

Minäkin, auktoriteetteja kyseenalaistava ihminen, kaipaan jotakuta, joka kertoisi "wie est eigentlich gewesen ist", vaikka aiemmin olen nimenomaa kavahtanut totuuden vaatimusta. Toisaalta, kun joku sanoo, että asia on näin niin minä sanon, että entäpä, jos se on niin. Mikään vaihtoehto ei ole oikeastaan oikein, koska mikään ei korjaa perusongelmaa: virus on ja pysyy, kunnes ei enää ole. Minä en voi asialle yhtään mitään – tämä on vain elettävä läpi.

Blue Note Recordsista kertovassa dokumentissa (katsottavissa vielä parin viikon ajan Yle Areenassa) Herbie Hancock kertoo keikasta, jolla kaikki tuntui menevän mahtavasti, kunnes hän soitti soinnun, jossa kaikki oli väärin. Sen sijaan, että tunnelma olisi hajonnut, Miles Davis nappasi virheestä kiinni ja vei omalla soitollaan musiikin uuteen suuntaan. Ehkä meillä on nyt (kliseisesti) käsissämme väärä sointu, joka lopulta sopii tarinaan, vaikka juuri nyt tuntuu pahalta. Siihen asti minä kuuntelen jazzia ja yritän ymmärtää.


*****


Suomen Kuvalehdessä julkaistiin vapunpäivänä yleisen kirjallisuustieteen professorin Hanna Meretojan kirjoitus ”Pandemia ei ole sota eikä potilas ole sotilas – lopettakaa ongelmallinen tarinallistaminen”. Meretoja argumentoi, että sotavertaukset vieraannuttavat meidät virus-elämän todellisuudesta tarjoamalla meille toimijuutta, jota meillä ei ole. Minä rohkenen olla hieman eri mieltä. Minun mielestäni sotavertaukset liittyvät nimenomaa siihen, että meillä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa: me olemme pieniä ihmisiä vieraan edessä ja ainoa, mitä voimme tehdä, on yrittää toimia ohjeiden mukaan (tai taistella niitä vastaan) ja toivoa, että tämä menee ohi. Että tieteentekijät saavat solmittua rauhan viruksen kanssa, jotta voimme taas elää elämäämme eteenpäin.

Itse mietin, että mitä tämä aika minussa muuttaa? Luulen ja toivon, että opin olemaan armollisempi itseäni ja muita kohtaan. Ja kirsikkana kakussa: en ole koskaan aikaisemmin tehnyt näin paljon erilaisia suunnitelmallisia asioita lapseni kanssa. Minä todella tiedän, mitä hän koulussa tekee, mitä hän osaa ja mikä hänelle on vaikeaa ja vastenmielistä. Ja materialismin puolella: minun kulutukseni on todella pientä verrattuna aikaan ennen karanteenia. Raha säästötilillä tuo turvallisuutta. Tai sitten ei.


HBO Nordicilla on loistava sarja Years and Years, joka onnistuu viihdyttämään, mutta m yös maalaamaan pelottavia tulevaisuuden kuvia. Ehkäpä siirrän ainakin osan tänä aikana kertyneistä säästöistä sukanvarteen samalla, kun toivon, että sarja epäonnistuu ennustuksissaan.

Kommentit

Suosituimmat

Cogito, ergo sum? - Ajattelen, siis olen?

Minusta on hauska tietää kaikenlaista ja pystyn innostumaan asioista, joista en periaatteessa tiennyt voivani kiinnostua millään muotoa. Hienoimpia innostumisen kokemuksia oli muinainen lukion lukulomanaikainen matematiikan kertauskurssi. Ai että! Siihen asti olin vältellyt matematiikkaa parhaani ja laiskuuteni mukaan, mutta kurssin aikana tapahtui jonkunlainen naksahdus. Matematiikka voi olla kaunista, se voi olla kivaa ja ennen kaikkea se voi tarjota riemastuttavaa oivaltamisen iloa! Kiitos innostuksestani kuului asiastaan innostuneelle opettajalle, mutta myös sille, että vihdoin tein riittävästi töitä. Matematiikka vaatii istumalihaksia. Lopulta todistuksessa oli lyhyestä matematiikasta numero seitsemän, mutta kirjoituksista sain kaikki yllättäneen eximian. (Odotan vielä, että joku päivä innostun tekniikasta - moottoreista ja sen sellaisista. Toistaiseksi aihe ei ole tullut riittävän lähelle, jotta olisin jaksanut asiaan paneutua.) Hesarissa (kyllä minä ihan oikeasti muutakin l...

Muistojen paino

"The Burden of Memory" oli Julia Korkmanin   ja Claes Anderssonin  Aboagora-symposiumin avausluennon otsikko. Luento on näkemälleni kokonaisuudelle aivan väärä nimi, mutta esityskään ei oikein kuvaa sitä, mitä tapahtui. Korkman ja Andersson vuorottelivat puheenvuoroissa ja välillä he esittivät kappaleen. Mukana oli Anderssonin itsensä kirjoittamia ja säveltämiä lauluja ja ainakin yhden oli kirjoittanut ja sanottanut Korkmanin Petter-veli. Joukkoon mahtui myös muutama klassikko. Enkä minä voinut olla koko ajan ajattelematta sitä, kuinka etuoikeutettu olinkaan, kun sain olla läsnä ja kokea sen kaiken. Korkman ja Andersson olivat tutustuneet yhteisen ystävän hautajaisissa. Vainajan leski oli pyytänyt heitä esiintymään. Korkman lauloi ja Andersson soitti. Hautajaisista oli sukeutunut hauskat juhlat: puhetta, viiniä ja naurua. Ja laulua.  Toiset haudataan yksin niin, että kanttorikaan ei välttämättä jouda paikalle ja toisten saattojuhlassa tehdään taidetta, joka kantaa S...

Saatanan homo ja valkoisen heteromiehen ahdinko

"Saatanan homo" raikaa koulun pihalla. Sitä säestää höhöttely ja pienten kukonpoikien keskinäinen kisailu ja töniminen. "Vittu, jätkä on ihan vitun homo... Jonne perkele." Nujuaminen jatkuu keskellä koulun käytävää. En millään jaksaisi kuunnella vittua koko koulupäivää, mutta jos ryhtyisi kielipoliisiksi, niin siinä riittäisi sarkaa ihan jokaiselle hetkelle. Sen lisäksi saisi kuunnella kaikenlaista viisastelua asiasta ja asian vierestä. Ehdotukseni oppilaille, että huutaisivat jatkossa pimppiä, jotta muistaisivat mistä puhuvat, ei ole tuottanut hedelmää. Teen siis kuten aina ja puutun muutamaan räikeimpään heittoon ja ajan mölyävää lauman ulos. Harmittaa. Milla Paloniemi: Kiroileva siili Silloin, kun itse olin ala-asteella, kielenkäyttö oli käytävillä siistimpää. Emme voineet huutaa, mitä sattuu, koska siihen puututtiin tiukasti. Rehtori nosti villeimmät takinkauluksesta naulakkoon ja jälki-istuntoa jaettiin kaikista kuulluista perkeleistä. Kerran jouduin va...