Siirry pääsisältöön

"Valta, vallan, valtaa, valtana, vallaksi, vallassa, vallasta, valtaan, vallalla, vallalta, vallalle, vallatta, valtoinemme, valloin" eli vaaleista.

Tuttu politiikantutkija kyseli taannoin Facebookissa, että mikäköhän meidän muiden mielestä on näiden vaalien teema. Mennäänkö hästägeillä maahanmuutto, ilmastonmuutos vai kenties jollakin ihan muulla? Alkuvuodesta yksi ystävä tarttui pohdinnoissaan siihen, että  poliitikot vääntävät asioita väkisin vastakkain, vaikka yhteistyön ja konsenkuksen etsimisen pitäisi olla se varsinainen tavoite.

Ozan Yanar ymmärsi hänen mielestään Sauli Niinistön uudenvuoden puheen tahallaan väärin. Minä asetuin vastahankaan ja Yanarin puolelle. Mielestäni Niinistö sulki ihmisiä keskustelun ja yhteisön ulkopuolelle tavalla, joka ei tukenut konsensuksen löytymistä tai yhteistyötä. Mutta tämähän on vanha juttu jo. Aivan kuten vanhustenhoidon ongelmat, suomalaismiesten pedofiilirinki tai aktiivimalli.


Minä ajattelen, että tänä keväänä käydään jälleen vaalit vaaleista. Tapamme järjestää yhteiskunta ja sen toiminta ovat suurennuslasin alla ja keskellä merkitysneuvotteluja, joissa yhteiskunnan reunaehtoja arvioidaan ja ehkäpä määritellään uudelleen. Se, mikä tuntui pari vuosikymmentä sitten itsestään selvältä, ei sitä enää ole. Ihmisarvo ja ihmisoikeudet liitetään luksukseen, johon meillä ei ole muka varaa - suhtautuminen on ylimielistä ja usko siihen, että kukaan ei keksi leikata omista oikeuksista, on rajatonta. Samaan aikaan tutkijoiden kannat sulavat julkisessa keskustelussa mielipiteiksi. Arkijärki ja asiantuntijuus muuttuvat samanarvoisiksi.  Toimittajatuttuni tuskailee, kun lehtiin ei haluta perusteltuja kantoja vaan verkossa vetävää materiaalia - ihmisiä ja ihmissuhteita.

Samalla, kun ehdokkaat ovat kampanjoineet on kuitenkin puhuttu vallasta. Kenelle valta annetaan ja millä edellytyksillä? Miten valta jaetaan ja keiden kesken? Mitkä ovat ne kuuluisat arvot, joita täällä kannatetaan ja miten niihin suhtaudutaan? Ilmassa on riitaa, ääripäitä ja vastakkainasettelua. Moni tuntee kylmiä tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä. Minunkin selkääni tuuli kutittelee aika kylmästi. On turvaton olo.

Tammikuussa en ehkä aivan ymmärtänyt ystäväni ajatusta vastakkainasettelusta. Olin ärtynyt presidentin kommenteista ja Yanarin saamasta törkypalautteesta. (Huomatkaa, miten nopeasti kehityn!) Olen kokonaan ja täydellisesti punavihreä ja pohjimmiltani ajattelen, että muidenkin pitäisi olla. Silti uskon, että eduskunta, jonka minä valitsisin, ei olisi Suomelle se paras mahdollinen. Ja se johtuu siitä, että tämä maa on myös keskusta-oikeistolaisten maa.

Meidän kaikkien pitäisi tänne mahtua ja meidän kaikkien pitäisi täällä pystyä elämään. Minä en tiedä (ja ihan oikeasti en siis tiedä), miten jatkan elämääni, jos tulee jytky3. En tahdo, että asioita yksinkertaistavat yhden asian liikkeet saavat enää yhtään enemmän valtaa. Toisaalta maailman ollessa tällainen kuin se nyt on, epäilen, että huonosti kävisi myös, jos persut jäisivät kaiken ulkopuolelle. Persujen öyhötyksen löytyy paljon ihmisiä, joiden huoliin yhteiskunnan pitäisi vastata jotenkin. Meidän pitää löytää jonkunlainen konsensus.

Euroopan hullun vuoden 1968 loppupuolella silloinen pääministeri Mauno Koivisto oli mukana Jatkoaika-ohjelmassa. Osan ohjelmasta voi katsoa täältä. Yle otsikoi Elävän arkiston uutisensa "Mauno Koivisto hurmaa naisia". En pidä siitä. Osuvampi otsikko olisi ollut, että pääministeri Mauno Koivisto puhuu vallasta ja vallan jakamisesta. Keskustelu on hyvä. Kaiken lisäksi se lisää minun  turvallisuuden tunnettani. Valtaa on jaettu ennenkin uudelleen, mutta vahva yhteiskunta on sen onnistunut tekemään ilman verenvuodatusta tai täysin kohtuuttomia seurauksia. Systeemi toimii sittenkin, vaikka se välillä yskii.

1982 oli hanskat ja kehä, mutta ei varsinaista vaalitaistelua. (Kari Suomalainen/HS)

J.K. Noin niin kuin vallasta, vaaleista, vaikutusvallasta ja sen sellaista puhuttaessa: mitäköhän kertoo se, että blogiani on luettu paitsi Suomessa ja Yhdysvalloissa, mutta myös Ukrainassa ja Puolassa? Tilastot kertovat lukijoistani  (teitä on ollut jo niin kovin monta!) seuraavaa:

Suomi  33686
USA
425
Ukraina 
296
Puola 
262
Saksa 
246
Iso-Britannia 
223
Ruotsi 
222
Espanja 
207
Pakistan 
193
Venäjä 
171

Kommentit

Suosituimmat

Cogito, ergo sum? - Ajattelen, siis olen?

Minusta on hauska tietää kaikenlaista ja pystyn innostumaan asioista, joista en periaatteessa tiennyt voivani kiinnostua millään muotoa. Hienoimpia innostumisen kokemuksia oli muinainen lukion lukulomanaikainen matematiikan kertauskurssi. Ai että! Siihen asti olin vältellyt matematiikkaa parhaani ja laiskuuteni mukaan, mutta kurssin aikana tapahtui jonkunlainen naksahdus. Matematiikka voi olla kaunista, se voi olla kivaa ja ennen kaikkea se voi tarjota riemastuttavaa oivaltamisen iloa! Kiitos innostuksestani kuului asiastaan innostuneelle opettajalle, mutta myös sille, että vihdoin tein riittävästi töitä. Matematiikka vaatii istumalihaksia. Lopulta todistuksessa oli lyhyestä matematiikasta numero seitsemän, mutta kirjoituksista sain kaikki yllättäneen eximian. (Odotan vielä, että joku päivä innostun tekniikasta - moottoreista ja sen sellaisista. Toistaiseksi aihe ei ole tullut riittävän lähelle, jotta olisin jaksanut asiaan paneutua.) Hesarissa (kyllä minä ihan oikeasti muutakin l...

Muistojen paino

"The Burden of Memory" oli Julia Korkmanin   ja Claes Anderssonin  Aboagora-symposiumin avausluennon otsikko. Luento on näkemälleni kokonaisuudelle aivan väärä nimi, mutta esityskään ei oikein kuvaa sitä, mitä tapahtui. Korkman ja Andersson vuorottelivat puheenvuoroissa ja välillä he esittivät kappaleen. Mukana oli Anderssonin itsensä kirjoittamia ja säveltämiä lauluja ja ainakin yhden oli kirjoittanut ja sanottanut Korkmanin Petter-veli. Joukkoon mahtui myös muutama klassikko. Enkä minä voinut olla koko ajan ajattelematta sitä, kuinka etuoikeutettu olinkaan, kun sain olla läsnä ja kokea sen kaiken. Korkman ja Andersson olivat tutustuneet yhteisen ystävän hautajaisissa. Vainajan leski oli pyytänyt heitä esiintymään. Korkman lauloi ja Andersson soitti. Hautajaisista oli sukeutunut hauskat juhlat: puhetta, viiniä ja naurua. Ja laulua.  Toiset haudataan yksin niin, että kanttorikaan ei välttämättä jouda paikalle ja toisten saattojuhlassa tehdään taidetta, joka kantaa S...

Saatanan homo ja valkoisen heteromiehen ahdinko

"Saatanan homo" raikaa koulun pihalla. Sitä säestää höhöttely ja pienten kukonpoikien keskinäinen kisailu ja töniminen. "Vittu, jätkä on ihan vitun homo... Jonne perkele." Nujuaminen jatkuu keskellä koulun käytävää. En millään jaksaisi kuunnella vittua koko koulupäivää, mutta jos ryhtyisi kielipoliisiksi, niin siinä riittäisi sarkaa ihan jokaiselle hetkelle. Sen lisäksi saisi kuunnella kaikenlaista viisastelua asiasta ja asian vierestä. Ehdotukseni oppilaille, että huutaisivat jatkossa pimppiä, jotta muistaisivat mistä puhuvat, ei ole tuottanut hedelmää. Teen siis kuten aina ja puutun muutamaan räikeimpään heittoon ja ajan mölyävää lauman ulos. Harmittaa. Milla Paloniemi: Kiroileva siili Silloin, kun itse olin ala-asteella, kielenkäyttö oli käytävillä siistimpää. Emme voineet huutaa, mitä sattuu, koska siihen puututtiin tiukasti. Rehtori nosti villeimmät takinkauluksesta naulakkoon ja jälki-istuntoa jaettiin kaikista kuulluista perkeleistä. Kerran jouduin va...